Program

Planerad verksamhet 2018, inom Fryksdalens biodlarförening.

Cirkel i biodling för nybörjare har startat den 8 mars 2018. Ledare Jean Berg. Cirkeln hålls varannan torsdag kl. 18.00 på Lärcenter i Sunne. Första gången var det 11 anmälda.

Bigården i Mårbacka

Skall startas upp enligt önskemål från chef Henriksson på Mårbacka.

Arbetet kommer igång så fort tjälen går ur marken, ansvariga för att det sker är Hans Bäck, Åke Nilsson och Styrbjörn Mörk. Några hjälpande händer kan behövas.

I bigård Mårbacka kommer Buckfastbin att finnas.

Bigårdsansvariga i Mårbacka är ordinarie Styrbjörn Mörk, biträdande Rolf Gatback. De ansvariga har delegation att köpa in nödvändigt material i samråd med kassören. Mårbacka önskar att biodlarföreningen närvarar vid 2 tillfällen under sommaren, och vid något av dessa 2 sammankomster kommer slungvagn att vara i bruk och honung säljas.

1) Måndag 23 juli kl. 11-16 (familjedag)

2) Söndag 16 september kl. 11.17 (äpplets dag)

Bigården i Rottneros

I bigård Rottneros kommer nordiska bin att finnas.

Bigårdsansvariga i Rottneros är ordinarie Mats Berglund, biträdande Jean Berg. De ansvariga har delegation att köpa in nödvändigt material i samråd med kassören.

Aktiviteter på de bägge bigårdarna enligt nedan

Det planeras 5 lördagar i Rottneros och 5 onsdagar i Mårbacka.

Namnen bakom datumet är ansvarig för just den dagen.

Bigård Rottneros

Lö 5/5, kl. 13.00, (Mats B. Åke N.)

Lö 2/6, kl. 13.00, (Börje J. Christer M.)

Lö 30/6, kl. 13.00, (Mats B. Åke N.)

Lö 4/8, kl. 13.00, (Mats B. Leif S.)

Lö 1/9, kl. 13.00 avslutning (Jean B. Börje J.)

Lö 16/6 och Sö 17/6 kommer Föreningen att vara representerad vid Parkens Trädgårdsfestival och informera om biodling och om det finns honung sälja denna.

Sö 2/9 har Parken skördefest där föreningen visar slungvagnen och säljer honung.

Om någon vill hjälpa till vid dessa tillfällen ta kontakt med Mats Berglund tel.0706816023.

Bigård Mårbacka

On 16/5, kl 18.00, Uppbyggnad av bigården (Rolf G. Styrbjörn M.)

On 13/6, kl. 18.00, (Rolf G. Styrbjörn M.)

On 18/7, kl. 18.00, (Johan R. Anette W.)

On 15/8, kl. 18.00, (Styrbjörn M. Vivecka M.)

On 12/9, kl. 18.00, avslutning Rolf G. Styrbjörn M.)

Studiebesök hos Ivar Myrli i Grinnemo, Brandsbol lördagen den 25/8. Han planerar att i höst ha 100 samhällen. Se hembigården samt odlingar av hallon mm. Hans nybyggda anläggning för hantering av honung kommer att visas i drift.

Medtag kaffe eller annan dryck så bjuder Ivar på norsk honungskaka.

Biets dag Mårbacka

Lördagen den 9/6 kommer Distriktet att ha sin träff med aktuell information om bland annat bitillsynen och att en representant från riksförbundet kommer att informera om aktuella frågor. Boka denna dag, den kommer att bli intressant. Mer information om innehållet kommer senare från distriktet.

Övrigt

Tanken är att avläggare och ev, drottningodling inom föreningens bigårdar skall komma föreningens medlemmar till nytta.

Om någon vill se hur drottningodling går till i praktiken kontakta Rolf Gatback 0706837777 för Buckfast och Jean Berg 0703114676 för Nordiska Bin.

Glöm inte att anmäla biinnehav till länsstyrelsen i Dalarna. Blankett för innehav finns att ladda ned från Biodlarnas hemsida. Om ni inte kan göra detta kontakta Jean Berg eller Rolf Gatback för att få blanketter.

Styrelsen                                                                                                                                                 

Anmälan om uppställningsplats

Vart 3:e år ska anmälan om uppställningsplats för bisamhällen skickas in till Länsstyrelsen. 2018 är ett sådant år. Länsstyrelsen i Dalarna ansvarar för bitillsynen i Värmland. För nya biodlare eller biodlare som missat att skicka in blanketten kan den laddas ner här. Ifylld blankett skickas till:

Länsstyrelsen Dalarna
791 84 Falun

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )